Nyhed

Et nyt, grønnere Danmark er på vej

Nu smøges ærmerne op! Arbejdet i forbindelse med den grønne trepartsaftale er gået i gang. DN Rebild holder dig opdateret om hvad der sker i vores område.
Der bliver mere natur og mindre landbrug i de kommende år.
Foto: Janne Hansen

For første gang har både landbruget selv og regeringen skrevet under på, at landbruget skal fylde markant mindre i det danske landskab. Det vil gavne både klima, vandmiljø, natur og biodiversitet. 

Hvem er med i aftalen?

I juni 2024 indgik regeringen, Danmarks Naturfredningsforening, Landbrug & Fødevarer og en række andre organisationer en aftale, som hedder Aftale om et Grønt Danmark, men som regel kaldes den blot Grøn Trepart. 

Aftalen blev i november 2024 fulgt op af en politisk aftale indgået mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative og Liberal Alliance. Det er således en bred politisk alliance, som skal implementere aftalen.

Hvad går aftalen ude på?

Hovedelementerne af aftalen er følgende:

  • Mindst 400.000 hektar landbrugsjord, hvilket er 15 procent af det nuværende areal, skal ikke længere dyrkes intensivt, men i stedet blive til skov, vådområder og natur.
  • Der skal være meget mere skov. Der skal etableres 250.000 hektar ny skov, heraf 100.000 hektar ny urørt skov. Det er mere end en fordobling af det nuværende areal.
  • Der er et mål om 20 procent beskyttet natur i 2030 og syv nye naturnationalparker.
  • Danmark indfører verdens første klimaafgift på landbruget, som man ved genbesøg kan skrue op for.
  • Der er en plan for hvordan kvælstofudledningen skal reduceres, så vi kan komme iltsvindet til livs.
  • Der etableres en arealfond på 43 mia. kroner. 

Hvad er de lokale treparter?

I forbindelse med den grønne trepart er Danmark opdelt i 23 lokale treparter, eller vandoplandsområder. Sammen med 17 andre kommuner er Rebild Kommune med i den største af de lokale treparter, nemlig ”Limfjord”, da de fleste af vores åer udløber i Limfjorden. Rebild Kommune er også med i grupperne Mariager Fjord og Nordlige Kattegat, Skagerrak. Se kortet her: https://sgav.dk/groen-trepart/lokale-treparter/de-23-lokale-treparter 

Hvem repræsenterer Danmarks Naturfredningsforening i de lokale treparter?

Danmarks Naturfredningsforening har to repræsentanter i hver lokal trepart. Du kan se, hvem repræsentanterne er her (åbner i pdf). 

Hvordan bidrager DN Rebild?

Udover at vi har nordjyske repræsentanter i tre af de lokale treparter, har DN Rebild to repræsentanter i en kommunal følgegruppe. Formålet er at give input til Limfjordsgruppen på grundlag af vores lokalkendskab. 

I DN Rebild mener vi, at det er vigtigt at holde fast i, at natur og biodiversitet er en klar del af aftalen. Vi ønsker skovlandskaber med urørt natur, lysåben natur og høj biodiversitet i store sammenhængende områder. Vi vil sikre, når der tages lavbundsbundsjorde ud af drift, at de skal føres tilbage til naturen på en biologisk klog måde, og når der etableres skov, at det skal ske, så det tilgodeser biodiversiteten og hænger sammen med den eksisterende natur. 

Du kan læse mere om den grønne trepart på Danmarks Naturfredningsforeningens hjemmeside, blandt andet om følgende: